Egentligen inga större förändringar från förra veckans rapport.

Vägarna är på sina ställen lite uppkörda av skogsmaskiner, men man kan utan problem ta sig fram i området om man tar det försiktigt.

Vägarna görs alltid iordning efter virket har hämtats, hur länge det dröjer vet vi dock inte. Inget vi kan göra något åt då vi samsas i området med mark/skogsägarna.

Roligt är att fisket har varit strålande för de som varit ute i veckan. Härligt!!

Bäst har varit bottenmete med powerbait och när det gäller flugfiske så är det generellt att söka fisken djupt. Sjunklina med booby eller flytlina med lite förtyngda flugor. Flicksländenymfer är ett hett tips. ;)

Får vi bara lite sol som värmer så blir fisken mer aktiv och man kan då med fördel testa skeddrag eller spinnare och även då söka fisken lite ytligare med flugor.

Baltak har fortfarande väldigt högt vatten. Det har dock gått ner lite i veckan.

Helgens fiske verkar ha varit riktigt fint! Men det gäller att komma ner till fisken. Sjunklina och förtyngda streamers eller nymffiske med tunga nymfer har varit melodin.

Vädret i helgen verkar bjuda på kalla nätter men soliga dagar. Blir det enligt prognoserna så brukar eftermiddagarna vara hetast när det kommer till fisket.

Varierande väder bjuder på fint fiske

Torrsommaren 2018 gav jag mig själv löftet att aldrig någonsin gnälla över att det regnar. Sex år senare har jag fortfarande aldrig klagat över vare sig regn, snöfall eller fyllda bäckar och diken. Men nu är det nästan svårt att låta bli. Många av sjöarna svämmar över långt ut på stigarna. Nej, jag tänker inte klaga...vatten är det bästa vi vet och förhoppningsvis betyder det i år att strandzonerna får en välbehövlig återhämtning.

I veckan har det endast hunnits med ett fiskepass på Åsen. Slutarbetet med den kommande boken, Hökensås-flugfiskarens paradis, har krävt min fulla närvaro. Men mer om den vid senare tillfälle.

Fisket då, jodå, det blev riktigt lyckat måste jag säga. Efter rapporter om att Nordvattnet har varit bra under veckan tog jag med mig min flugfiskande pappa. Dock valde vi veckans blåsigaste dag med upp till 20 m/s i byarna. På plats vid sjön redan klockan sju sökte vi skydd från den sydliga vinden i sjöns söderände. Viken, som vi kallar Akvariet, mitt emot Fiskudden låg nästan helt i lä.

Pappa är knappast någon virtuos på flugkastning, men han lyckades ändå få ut flugan åtta-tio meter. Fiskar man med sjunklina och booby räcker det vanligtvis. Själv prövade jag den nya slomo-linan, en intermediate som stannar kvar bara ett par decimeter under vattenytan. Efter tio minuters fiske krokade pappa den första på en Cats whisker-booby, en ilsken regnbåge med ordentlig fart. Tio minuter senare krokade han på nästa, en stadig pjäs på 2,6 kilo. Måste säga att det var en av de vackraste bågar jag sett på länge, en riktig papegoja, som vi kallar de lekfärgade hannarna.

Självklart gav jag upp intermediatefisket och bytte till den sjunkande linan med tillhörande booby. På andra försöket tog en livlig fisk alldeles utanför vegetationskanten framför mig. Därefter klingade huggsexan av och vi fick kämpa vidare mot de svåra kastvindarna. Gjorde ytterligare ett försök med slomo-linan, tillsammans med fjädermyggpuppor, svarta spiders och flicksländenymfer. Inte ett nyp. Under förmiddagen satte fisket fart igen och vi lyckade fånga ytterligare ett gäng fina regnbågar på den grön-vita boobyn. En härlig dag med svåra väderförhållanden, men oj sicket fiske vi hade!

Vattennivån är verkligen hög i Nord- och Sydvattnet, även i Enesjön förstås. För ett par år sedan gick det att nästan torrskodd knalla ut till Fiskudden, nu går vattnet till skrevet. Även bäcken mellan sjöarna är välfylld och det behövs inte mycket till för att det ska rinna över vägen.

Övriga rapporter

Fredrik Malmkvist, som bor på området, berättade att fisket i Södra Prinsasjön varit trevligt under den gångna veckan. Han själv fiskade under fredagen med flytlina och svarta iglar mot Gattet vid den östra sidan. Regnbågarna var verkligen på hugget, inte minst kvällstid. En lycklig fiskare gavs tipset av Fredde och återkom sedan överlycklig.

Lennart och Kristina Ottosson vistas på området frekvent. Den senaste veckan har de haft lyckosamma dagar i Nordvattnets söderände. Fisket har bedrivits med sinktip och svarta flugor med inslag av rött. Inte särskilt stora, gärna bundna på krokstorlek 12. De har även rapporterat om vakande fisk, ganska säkert har det då varit tal om extremt små tvåvingar motsvarande storlek 24-26. När Lennart prövade att placera sina flugor i vaken tvärvägrade de att nappa. Något för Dig som gillar en utmaning kanske?

Sammanfattningsvis har fisket under den gångna veckan varit bra. Fisk har satts ut i Enesjön och i Södra Prinsasjön, vilket dragit igång även den gamla fisken. Även Sydvattnet har varit lyckosam och är väl värda att pröva. Inga kläckningar ännu, annat än små tvåvingar. Temperaturen i Nordvattnet var under söndagen knappt fem grader.

Flugor och tekniker:

• Flyt/sjunklina, med långa svarta iglar. Hemfiskade genom långsam handtvist.
  • Sinktipp, med Montana med rött thorax, samt Black Zulu.
  • Sjunklina och booby, Cats whisker samt Flytbaggen.

Sjöarna

Prinsasjöarna: Ny fisk har satts ut i Södra Prinsasjön. Fisket har under förmiddagar och kvällar varit särskilt intressant.

Lilla Havsjön: Har ännu inte riktigt kommit igång, förmodligen behöver vattentemperaturen stiga ett par grader före den svarar ordentligt.

Nordvattnet: Fiskar just nu otroligt bra i hela den södra sjödelen. Rapporter har kommit om rejäla fångster över tre kilo.

Sydvattnet: Den södra sjödelen längs uddarna har bjudit på stundtals bra fiske. Även i den norra delen har det fångats sporadiska fiskar.

Enesjön: Ny regnbåge har satts ut i veckan och du kan räkna med att sjön nu bjuder på goda möjligheter. Nyligen utsatt fisk brukar sprida sig snabbt, vilket gör att fisket längs samtliga kanter bör prövas.

Här kommer en ny rapport från Johan Klingberg. Även om det blev ett bakslag under några dagar, trotsades detta av vissa hängivna fiskare. Läs om ett lite annorlunda vårfiske på Åsen.

Vinterlandskap på Åsen

April är verkligen månaden med alla väderslag. Dagarna före påsk lamslogs nästan hela regionen av en verklig snösmocka. Hökensås drabbades kanske hårdare än många andra platser med 50-60 centimeter snö. När helgen väl var över gick det liksom inte att hålla sig längre. Tankarna på hur hela området täckt i nysnö skulle se ut gjorde att jag tog risken.

Polaren Fredde var med på noterna, chansen att kunna fiska med snö upp till skrevet kändes som en spännande utmaning även för honom.

Precis som jag hade hoppats låg hela skogen djupt inbäddad och alldeles vitgnistrande. Strömbäcksvägen var plogad men att köra in på några andra vägar var knappast att tänka på. Vi bestämde oss för att testa de småsjöar vi kunde pulsa fram till, men tro mig det krävde en hjälteinsats och ett stort fiskesug.

När vi stannade upp på stigarna kändes tystnaden nästan öronbedövande. Så ovanligt nuförtiden att vistas i miljöer där inga ljud finns.

Fisket var ändå hyfsat bra, vi fick först någon enstaka på booby. Men när vi senare bytte till långa iglar, svarta eller motsvarande orangefärgade ökade nappvilligheten. På bara en stund krokade vi på ett helt koppel av ilskna regnbågar. Den ena var vackrare än den andra, somliga så tätprickiga att de nästan såg fräkniga ut.

Som avslutning, efter att vi kört fast på parkeringen, prövade vi Brandstorpaviken i Lilla Havsjön. Vi hade ett par känningar, men insåg snart att vi valt fel utrustning. Det är fortfarande en hel del bottenvegetation i viken och att fiska streamer med sjunklina är utmanande. Trots ett trögare eftermiddagsfiske tror jag att just den här dagen kommer att förbli en av årets toppminnen, tack vare den fantastiska miljön vi fiskade i.

Under söndagen var det så dags för nästa försök. Vännerna Gunnar och Tord hade kommit ner från Uppsala för några dagars fiske. De började dagen tillsammans med Stefan och Fredde i Södra Prinsasjön. Har själv gjort ett par försök där tidigare i år, men tycker att fisket varit svårt. Gunnar ville annorlunda och krokade snabbt dagens första vid Gattet. Efter ytterligare ett par känningar ville gänget vidare och vi anslöt tillsammans vid Sydvattnet.

Nu inträffade något mycket spännande, kanske en smula märkligt. Stefan, Fredde och undertecknad fiskade från ytan och vidare ner till botten med olika linor och olika flugor. Inte en känning hade vi. Medan Tord och Gunnar fiskade från en av uddarna och hade sina livs bästa fisken på området någonsin. Regnbågarna utanför där de stod visade sig genom snygga head & tail-vak, försiktiga sippvak, och snabba rörelser så att ytan skvätte. Om fisken nappade? Jodå, så till den milda grad att de båda herrarna turades om att kasta, fikade mellan fiskarna och i mitt tycke tog det hela ”vuxet”.

Jag misstänker emellertid att fisken därute inte alls åt, istället hade de samlats på grund av en lokalt gynnsam vattentemperatur och ett stundande lekbeteende. Oavsett anledning gav upplevelsen en indikation om vad fisket på Åsen just nu handlar om. Att hitta de platser där fisken samlats i större grupper. Lösningen kan då vara att fiska rörligt. Att helt enkelt kasta av en plats med några kast, flytta sig och testa nästa och nästa. Under eftermiddagen grodde en tanke om att pröva Havsjön med en stor igel. Höstfisket med sådana flugor fiskade i vikarna är galet bra. Men skulle samma fenomen även gälla för vårkvällarna? Tro mig, jag fiskade av platserna så noga jag kunde med flytlina och en stor svart igel. Först inne i Brandstorpaviken och sedan i Vassviken. Första timmen bjöd inte inte på så mycket som ett enda litet nafs. Men när klockan började dra sig mot halvåtta kom en snabb stöt. Nästa kast lyckades jag kroka en för årstiden riktigt stark båge. Precis som man kan hoppas på så här års var det en riktigt vacker och fisk, nästan helt blank.

Fisket på området varierar, hittar du grupper av fisk kan du få ett drömfiske. Men det gäller att ha tålamod, pröva många platser, tekniker och flugor. Inget är självskrivet, men en sak kan jag lova. Gör du ett besök kommer du att få njuta av en symfoni av fågelkvitter, svävande ormvråkar och en i övrigt fantastiskt vacker och vårlik natur. Förresten såg jag i dag årets första vitsippor!

Skitfiske// Johan Klingberg

Sjöar

Sänksjön

- Börjar fiska bättre och bättre, västra och den södra sidan är klart värt ett försök.

Sydvattnet

- Grupper av fisk samlas på liten yta, det gäller att hitta dessa. I övrigt fiskar sjön normalt hyfsat väl med bottennära flugor.

Nordvattnet

- De rapporter jag nåtts av säger att den södra änden varit bäst, Fiskudden och Akvariet.

Södra Prinsasjön

- Märkligt lite fisk i Parkeringsviken än så länge. Däremot har enstaka fiskar fångats på sidan upp mot Gattet.

Enesjön

- Delvis trögfiskad under veckan, men jag tror det mest är en tidsfråga innan områdets näst största flugsjö vakar till liv på allvar.

Lilla Havsjön

- Här gäller det att precis som alltid träffa rätt. Under en av kvällarna i veckan vakade det hyfsat i sjön. Under söndagen syntes inte en enda fisk. Oavsett gäller det att ha tålamod och fiska av de klassiska platserna noga och med tålamod. Fisken finns där och förr eller senare tar den.

Flugor

• Booby, vit
  • Zonkers, svarta och orangefärgade
  • Flicksländenymfer

Växlande! Det kan nog vara lämplig beskrivning på vädret den sista tiden.

Ena dagen 50cm snö för att några dagar senare vara 17 grader i solen. Spännande!

Här på Hökensås har snön försvunnit om än det ligger några snöhögar kvar här och var. Isen är sen några dagar helt borta.

Detta har påverkat vägarna lite i området, men det är absolut inga problem att ta sig fram. Men det kan ju givetvis vara lite gropigt och geggigt på sina ställen.

Vi "tjuvstartade" säsongen lite igår (onsdag 10/4) med att sätta ut fisk i några sjöar då flera av er säkert vill starta säsongen innan vi sparkar igång på riktigt den 27/4.

Sjöarna som blev påfyllda är Göl39, St Öjasjön, S. Prinsen och Enesjön.

Vädret ser fint ut i helgen så passa på att njuta av den tidiga våren och ge er ut och fiska!

Baltak:

Som ni säkert förstår så har vattenflödet påverkats mycket av all snö och smältning den senaste tiden. Det var väldigt många år sedan ån gick så hög som den gör nu. Det får räknas som extremt höga vattennivåer.

Det spås också lite regn den närmaste tiden så flödena lär väl inte sjunka drastiskt den kommande veckan heller.. Givetvis är det fiskbart, men det krävs verkligen det tyngsta i askarna eller i linväg för att komma ner i det hårda vattentrycket.

Bild på ån Tisdag 9/4 kommer här:

Butiken kommer att vara stängd tisdag 9/4 då vi är iväg på lite personalaktivitet.

Vi öppnar som vanligt igen onsdag 10/4.

Fiskekort kan ni som vanligt köpa via kortautomaten eller ifiske.